Microsoft AirSim

Microsoft sa pohráva s myšlienkou participovania na roboickom vývoji už dlhšie. V roku 2006, ešte pred vznikom ROS, vydal prvý release svojho nie veľmi vydareného Microsoft Robotic Studia, ktorý udržiaval až do roku 2012. Vtedy sa už ROS začínal presadzovať do takej miery ze aj chlapici z Redmondu si povedali že s ROS nemá zmysel súperiť a vývoj tohto produktu pozastavili. Prešlo 5 rokov a a máme tu ďalší robotický počin zastrešený logom Microsoftu. Tento by ale mohol dopadnúť úspešnejsie aj vďaka tomu že Microsoft ho pojal z opačného konca ako sme v jeho prípade zvyknutí a releasol ho ako multiplatformový open-source projekt. Ide o AirSim, simulátor určený primárne pre dronistov využívajúci známy Unreal Engine. Zámerom autorov bolo vytvoriť platformu pre  stále sa rozširujúcu komunitu vývojárov v oblasti artificial intelligence, ktorá by umožnila zber „big data“ počas cvičných letov v simulátore a ich následne využitie pre deep learning algoritmy, samozrejme s cieľom vývoja autonómne lietajúcich bezpilotných prostriedkov. 

Aktuálna verzia simulátora podporuje hardware-in-loop prepojenie s obľúbenými PixHawk controllermi, ktoré umožňujú priamu interakciu s prostredím simulátora. Projekt je stále „under heavy development“ viac informácií sa dá nájsť v oficiálnom článku od autorov z Microsoft Research. Každopádne pre robotikov zvyknutých na Gazebo a VRep je AirSim s pokročilou Unreal grafikou veľmi príjemným prekvapením, nehovoriac o tom že pochádza z dielne Microsoftu a je zadarmo! V kombinácii s ROS interfacom ktorého vývoj je záležitosťou pár dní až týždňov by robotická komunita mohla získať ďalší pokročilý nástroj pre ďalší vývoj.  

František Ďurovský